Passa Porta zomervitrine

Tussen cacao en kijkramen

Voor het project #zomerVITRINEdété van Passa Porta — het internationale huis van de literatuur — werden tekenaars en illustratoren uitgenodigd om het Brusselse straatbeeld te verrijken met raamtekeningen. De expo bracht “Brussel op vakantie” en toverde winkelramen, zwembaden, huizen en metrostations om tot tijdelijke kijkkasten vol beeldende verbeelding.

A-to-B was één van de geselecteerde deelnemers. Anne maakte een raamillustratie voor het Belgian Chocolate Village in Koekelberg: een witte lijntekening op glas die het Zuid-Amerikaanse continent verbeeldt als bron van cacao, met knipogen naar de herkomstlanden, chocoladevormen en tropische gewassen.

Ons werk voor Passa Porta:

  • We realiseerden één raamtekening in witte stift, aangebracht op de inkomdeur van het Chocolate Village. De tekening strekt zich uit over beide glasvlakken en combineert:

    • Een handgetekende kaart van Zuid-Amerika

    • Illustraties van cacaobonen, chocolade, bladeren en verpakking

    • Typografie met landennamen en hashtags

    • Opening hours + logovermelding

    De illustratie werd uitgevoerd ter plaatse met verfstiften en blijft zichtbaar in de publieke ruimte.

Een kaart, een stift en een straat in Koekelberg

  • Passa Porta nodigde illustratoren uit om letterlijk het raam open te zetten voor verbeelding. Via #zomerVITRINEdété kregen voorbijgangers verspreid over Brussel poëtische en visuele interventies te zien op plekken waar je ze niet verwacht.

  • Voor deze locatie kozen we het thema “de herkomst van chocolade”, en vertaalden dat naar een illustratieve route door Zuid-Amerika. Denk aan Colombia, Peru, Bolivia — maar ook aan grafische cacaobonen en abstracte chocoladevormen.

  • De illustratie werd rechtstreeks op het raam getekend met witte verfstift. In het werk is zowel typografie als beeldtaal handmatig en intuïtief opgebouwd, met fijne lijnen en veel details.

  • De ramen maken deel uit van de inkom van het museum Belgian Chocolate Village, aan de Victoria-site in Koekelberg. Het werk werd bekeken door zowel museumbezoekers als buurtbewoners en toevallige passanten.

Foto © Bart Dewaele

Stukje uit een interview met Bruzz Magazine

“[…] Ook voor Anne Manteleers, die bij het Belgian Chocolate Village een reis doorheen het Zuid-Amerikaanse continent, op zoek naar de oorsprong van de chocolade, op de ramen toverde, valt die directheid op. “Het hangt samen met het formaat waarop je werkt. Door die life-size tekeningen moet je regelmatig afstand nemen om te kijken wat je precies aan het doen bent. Dat zorgt voor een fysieke interactie die je niet hebt op papier, maar ook voor een sociale interactie. Al heb ik dit keer geen ‘reclame’ gemaakt, net om te vermijden dat er te veel mensen zouden langskomen. Dat mensen kijken, vind ik niet erg, maar als ze komen babbelen, kan ik me moeilijk concentreren. Op de vorige Boekenbeurs heb ik een week lang elke dag live drawings gemaakt. Dat is helder, het is een soort van performance en je weet dat je dan toeschouwers hebt. Wat nu opviel toen ik aan het werk was, was dat mensen zich in zekere zin toch een indringer voelden. Terwijl ik het eigenlijk ben die hun publieke ruimte binnendringt.””

Previous
Previous

Moeders Ten Laste Podcast

Next
Next

Boekenbeurs